Helg igen!

Så var det helg igen efter en faktiskt aningen kortare vecka. Vi var ju lediga måndag för att det var öppet hus på lördagen. Denna helg liksom alla nadra helger är nästintill fullbokad. Idag ska jag stanna kvar lite längre för att lyssna på luciarepetionerna här på skolan. Jag och Julia H ska nämligen skriva en nyhetsartikel eller repotage om Luciafirandet här på A-torpskolan:) Sen ska jag till stan och köpa present till Gretchen som fyllde 18 igår, GRATTIS GRETCHEN! Men jag tänker inte skriva vad hon ska få om hon läser detta. Efter presentköpet är det raka vägen hem som gäller för kyrkan har anordnat en Julmarknad för att samla in pengar till aidsdrabbade barn. Massor av aktiviteter för hela familjen. Själv ska jag ansiktsmåla, vilket är jättekul.

Tyvärr slutar kalaset 20.00 så jag kommer missa början av Idol. Hoppas verkligen att Amanda och Marie går till final... Jag vill inte ha Andreas i finalen, "nej tack!" säger jag.

Ny mobil!

Har jag ju glömt att nämna. Jag har fått en sprilans ny mobbe med fungerande kamera och mp3. Yes, precis vad jag ville ha. Så tisdag, onsdag och idag har jag lyssnat på musik dygnet runt. Det finns dessutom världens roligaste (beroendeframkallande) spel på den: City Bloxx. Man ska bygga en liten stad genom att bygga hus och poäng samlas genom att du bygger så bra hus som möjligt så att fler människor vill flytta in i det. Människorna, bye the way, flyger in i lägenheterna med paraplyer eller riktigt små fallskärmar samtidigt som man bygger. Så antalet människor är alltså så många poäng som du har. Just nu tror jag att jag har kanske 17-18 tusen människor i min stad, eller metropol som det just utvecklats till. Målet är 19 tusen människor så snart är jag där...

Oh, så skönt!

Nu är lärarattacken över. Nästan i alla fall. Talet, engelskaprovet och dansen är gjord. Sen ska jag ha teoriprov i musik vecka 50 men det är lungt. Kan det mesta redan.

Men det var otroligt skönt att få dansen gjord för gud vet hur många timmar jag och Sara har lagt ner på den. Ändå gjorde vi varsit fel, men det syntes knappt tror jag. Jag gick åt fel håll men det gjorde ingen skillnad men det hade varit snygare om jag kommit ihåg att gå åt rätt håll. Det tokiga är att jag aldrig gått åt fel håll när vi övat, inte ens varit i närheten av det. Jaja, sånt som händer.

Som sagt så ska jag ha teoriprov vecka 50 och då ska vi dessutom ha en redovisning genom att spela upp något. Jag, Emelie, Jessica och Pernillahar bildat ett "band" och ska spela Under the bridge med Red Hot Chili Peppers. Grejen är bara att vi oftast har vår musiklärare där i början och som brukar spela trummor (vi har nämligen ingen trummis) men så snart hon går så tappar vi motivationen att spela. jag ska spela piano och jag känner att jag kan ackorden rätt bra men öva måste jag i alla fall. Så ska vi skriva 2 A4 om vår musikhistoria. T ex vad vi gjorde på musiken i lågstadiet och om vi spelat något intsrument och om vi har någon förebild inom musiken. Typ idolen eller nåt.

Annat hänt denna vecka...

Nu är jag klar med både engelska kursprovet och redovisningen på röst och rörelsen. Engelskan gick väl sådär (har ingen aning om hur det gick) och jag var så nervös för talet att suget i magen inte släppte förrän jag lämnat lokalen.

Det jag har kvar innan jullovet är musikredovisning på gympan och ett teoriprov i musik+musikaliskt framförande.

Hipp Hurra på min födelsedag!

17 år. Jag känner mig nästan gammal ju. Men frukost på sängen och presenter säger man ju inte nej till. Det är tänkt att familjen ska komma och väcka mig på morgonen men katten hann före. Hon likson klöser sig upp. så i slutändan hade jag båda katterna och hela familjen utom pappa uppe i min loftsäng. Otroligt att den inte brakade sönder och samman! I alla fall fick jag mycket fint och katterna hade väääldigt kul med alla snören som var runt paketen. Mina yngsta syskon, Carl och Ida, tycker också att det är väldigt kul att göra paketen inbrottssäkra. De tejpar nämligen paketen så mycket att jag måste använda sax för att överhuvudtaget ha en chans. Ikväll kommer tjocka släkten på kalas och jag får se vad de har hittat på i presentväg för jag har inte önskat mig något förutom pengar och böcker typ. Och tjocksockar.

Hipp hipp Hurra!!
Till och från MIG!!!!

Förkyld. Igen.

Hopplöst att hålla sig frisk en längre tid. Jag kände faktiskt av förkylningen redan då vi var utomlands men tänkte inte så mycket mer på det. Nu är jag tät i näsan twentyfour seven och kan möjligen ha lite feber. Jag hade i alla fall feber igår och då var jag på skolan... Var nog sjukare igår för på aerobicsen (var själfallet inte med) låg jag och sov på golvet fastän golvet skakade av den höga volymen som de hade på musiken. Är man sjuk då? Dessutom hade jag missat bussen på morgonen så jag cyklade, bättre? Nej.

Så idag blev jag tvingad av mamma att stanna hemma, ta långhelg sa hon, sedan ringde hon för en liten stund sedan och frågade om jag möjligen skulle kunna jobba imorgon. Hmm, kanske. Jag har nämligen fått jobb på Apoteket shop här i Skellefteå, står i kassan och plockar varor vissa kvällar. De har en annan extraarbetare men han har också åkt på en förkylning och verkar vara ännu mer illa däran än jag är. Jobbigt.

Inte nog med det så ska jag hålla föredrag om rättvisemärkt imorgon inför konfirmander, nästan samma tid som mamma undrade om jag kunde jobba så jag kommer vara död imorgonkväll. Får se om jag skriver på söndag eller om jag avlidit...

Dagbok från Gran Canaria

1/11
Klockan är snart tio i fyra och vi har just checkat in och sitter i väntrummet.  Dessutom har jag just kommit på att jag glömt stift till min penna (och det jag har i är det inte mycket kvar av).

Vi mellanlandade någonstans i Spanien för att fylla på med bränsle men vad platsen heter kommer jag aldrig ihåg, fastän de har sagt namnet i högtalarna säkert 5 gånger. Där höll både jag och Olof med omnejd på att bli galna på en liten unge i stolraden bakanför oss. Ungen bara skrek och skrek non-stop! När planet äntligen började röra sig igen (efter kanske en halvtimma...) blev det äntligen tyst. Nu är det kanske två timmar kvar innan vi landarigen, på Gran Canaria, och jag längtar eftersom man blir så trött av att sitta stilla så länge och knappt kan röra sig på den stol man blivit tilldelad.

Annat som hände var att de ville ha en läkare längst bak i planet. Vi (jag och Olof) gissade på att det var ötallergikern som de hade berättat om innan resan startade. Vi fick alltså inga jordnötter.

2/11
Sol, bad och mat är vad vi har ägnat oss åt denna strålande dag. Och vilken frukost! Vi har betalat för frukost hela veckan och det var väl använda pengar. Frukostbuffe med allt möjligt. Ägg / Bacon / Korv / Frukt / Bröd / Pannkakor. Och allt i alla dess former och smaker. Jag kan garantera att vi var mätta efter frukosten.

Det blåste lite och rätt vad det var kom det flygande en solstolsmadrass! På tal om madrasser så gick våran badmadrass sönder, när vi nu varit så duktiga att komma ihåg att ta med den. Vi var i vattnet alla fyra syskon och höll i madrassen och så plötsligt försvann luften i den och den sjönk genast!

Nu börjar solen gå ner och om någon timme är det dags för middag. Fast ärligt talat vill jag knappt tänka på mat.

idag har jag även hunnit fundera över klimatet igen och att vi flög. Men som pappa sa: "Skulle vi simmat hit, eller?" Tåg och båt skulle ju bara det ta en vecka. Fast måste vi åka på såna här semestrar? Vid närmare eftertanke som kommer jag också på att det är ju det de levar av här, turismen. Bara här på vårat hotell arbetar ju ett hundratal.
PalmgångStranden
Ida åker rutchkanaHotellet och en av de tre poolerna

3/11
Idag tog vi bussen till Playa del Ingles som ligger ett par kilometer från vårat hotell. Playa del Ingles går ihop med en annan strand som heter Maspalomas. Maspalomas är gigantisk, ser ut som en minatyr öken! Men det är någon sorts växt som delar upp Maspalomas strand och öken del i varsin del. Middagen blev kinesisk buffe med glass till efterätt. jag lyckades behärska mig och inte äta tills jag sprack men det känns lite i magen ändå efter glassen eftersom den inte är laktosfri. Nu är vi tillbaka på hotellet igen och det är dags för poolen!
Försökte få en bra bild över Maspalomas men denna blev både sned och sanddynerna ser man inte särskilt bra

4/11
Om vi hade varit hemma i Sverige idag så hade jag varit på MB-kyrkan ikväll och "ojat " mig över att det är skola imorgon. Men nu sitter jag i en soffa på Gran Canaria med röda kinder för att jag bränt mig i solen.

Idag har hänt mycket. För det första har jag varit i vattnet från morgon till kväll. För det andra har jag provat på att dyka med syrgastub. I poolen på 90 centimeters djup. En kul gej att ha fått prova på.

Det tredje jag har gjort idag är att vindsurfa! Aningen klurit att komma på hur man ska göra, fast jag fick instruktioner, men hur kul som helst och man lärde sig ändå fort. i början ramlade jag i vattnet varannan skeund, pappa kallar det Lipton cup för att man bara ställer sig upp på brädan och sedan ramlar över på andra sidan, men senare fick jag grep på det där med balansen och hur man ska hålla i seglet. Även hur man skulle vända! Som sagt: Svårt men Roligt! Om inte annat en spännande upplevlese.
Dykardax!Jag surfar......och faller!
Idag blev middagen inte särskilt komplicerad. Tidigare kvällar har vi ätiti ute, buffer och glass som ingår, menikväll blev det spagetti med köttfärsås, tagliatelle med parmesanostsås till mig, uppe i lägenheten. Men mat blev rätt spännade att tillaga eftersom det var sån där mat som är färsig i en påse men instruktionerna stod på spanska! Det är bara jag och Olof som läst spanska och jag är inte särskilt mycket till hjälp kan jag lova.

5/11
I fredags (2/11) blev vi bjudna att få åka till ett hotell, nån mil härifrån, och vi tyckte att det lät bra eftersom de stod för resan dit och tillbaka, plus lite annat. Det var ett stort femstjärnigt komplex med fyra gigantiska byggnader. Iden är att man köper in sig i en lägenhet under en vecka och betalar en insats på 249 000 kronor och efter det är det bara resan dit som kostar + underhållet (städning mm) medan du är där. Bra erbjudande men ändå lite för dyrt för våran ekonomi. För lite pengar och för lite tid. Pappa var inne på att om fyra år kan det kanske vara aktuellt...
en bild inifrån lägenheten vi fick se

Men fint var det och det och det som imponerade stort var att det bara var ett stort berg där förr som stupade rätt ner i havet. Björn Lyng, norrmanen som grundade Anfi del Mar (hotellet), sägs ha suttit med sin kusin Thor Heyerdahl(Han seglade med sin flotte kontiki över Atlanten bara för att visa att det gick) och tittat på berget då Björn sa: "Där ska jag bygga ett stort lyxhotell". Thor tyckte att han var helt knäpp... 9 år senare stod det första huset klart med delar av området runt omkring färdigt. En till sak som jag fått veta är att Björn hade tagit dit en massa norska arbetare som skulle lägga asfalten på hotellområdet och vägen dit sedan fick bygga hela motorvägen (som går längs hela ön) eftersom staten tyckte att de hade gjort så bra asfalt vid hotellet.

6/11
Mycket dött och äckligt och klockan är inte ens 10 än...
Jag var uppe tidigt i morse för jag kunde inte sova så jag tog en promenad ner till stranden. Tittade på soluppgången och några blinkande kkjus vid horisonten. På vägen tillbaka såg jag en bläckfisk. Uppspolad på stranden. Död. Sen efter frukosten då jag och Olof är på väg upp till lägenheten för att borsta tänderna såger Olof: "Undra om den döda kackerlackan ligger kvar...?"
Hmm, äckligt. Och ja, den ligger kvar och det går en myrstig till och från den ner i rabatten...
Så mycket äckligt och klockan är inte ens 10.

I alla fall så åker Mamma, Olof, Carl och IDa till Aqualand idag. Jag och pappa fick inte följa med eftersom vi vindsurafade i söndags. Men vi kunde inte hitta på något att göra så vi hyrde en bräda i en och en halv timme idag också. Tyvärr var det lite för mycket vind och för stora vågor för mig så detvar upp på brädan och plask! För pappa gick det bättre.

Annars har det varit som vanligt. Sol och bad. Till middag blev det buffe, asiatisk. Ovanligt? Undra förresten hur mycket jag gått upp den här veckan med tanke på hur mycket vi ätit den här veckan.

7/11
Sista dagen, om man inte räknar de få timmarna innan planet lyfter imorgon. Inget är planerat idag utan vi tar det lungt och badar och solar så mycket vi kan.

Börjar också vara dags att packa men jag var så duktig att vek ihop mina kläder igår så de är bara att lägga ner i väskan.

Men som sagt så har det inte hänt så mycket idag så det blir inte mycket att skriva om.
Brossorna lapar sol sista dagen. Är de inte söta med varsin handdukk över huvudet?
8/11
Tidig morgon, Ida ringde och väckte mig och Olof klockan halv 5. Lite yr och morgonrufsig i håret äter vi frukost nere i bufferesaurangen som vanligt. Men eftersom det är så tidigt på morgonen har de inte tagit fram allt som hör till den vanliga buffen. Så jag fick vackert vara utan scrambeld egg.

Nu sitter jag på planet på väg hem, ska bli skönt att få sova i sin egen säng. Men nu har jag ett par timmar att slå  ihäjl på planet. Ska se lite film, läsa och kanske spela lite kort med Olof. Undrar om jag orkar fara på klättringen ikväll, jag vill dit men undra om jag verkligen orkar.

Detta var vår vecka på Gran Canaria och ni får räkna med lite osammanhängande eftersom detta är en dagbok. Lägger in lite bilder senare men u måste jag käka lunch.

Brunbränd och hemma!

Har haft en underbar vecka på Gran Canaria. Sol, bad och mat är vad som har varit mittpunkten under veckan. Självklart så har vi gjort annat också men det har varit mycket fokus kring detta. Jag var faktiskt så duktig att jag kom ijåg att skriva dagbok så jag ska skriva in den vid tillfälle och självklart ska lite bilder bli synliga också.

Imorgon ska jag till skolan så nu blir det godnatt eftersom vi gick upp halv fem i morse och sedan suttit på ett plan i 5-6 timmar. NATTI NATTI.

Ses om en vecka!

Nu far vi till Gran Canaria! Så det blir ett uppehåll på en vecka men jag ska försöka komma ihåg att skriva dagbok så jag kan redogöra i detalj  när jag kommer hem vad vi har gjort och varit med om.