Kläder och mode

Vem kom på det här med att man ska ha kläder? Eller jag menar snare att det finns mode och trender och att man blir bedömd efter vad man har på kroppen. Är det inte egentligen en formad tygbit som egentligen inte uttrycker något alls? Kanske vi bara skulle ha höftskynke? Här i norrland under vintern behövs det kanske något större skynke men ni fattar poängen. Det är ett rätt konstigt påhitt, egentligen. Igår såg jag programmet Fråga Olle och en av gästerna var en modebloggare vid namn Elin (!). Jag tycker inte illa om det och jag hatar inte henne men just att det är så förstorat. Hela modegrejen att jag måste se ut på ett visst sätt för att bli respekterad, eller mindre respekterad.

Visserlige har jag förstått att kläder kan uttrycka vem du är och vad du tycker. Men bär du helsvart (kläder, hår,skor) så är du emo. Är det sant? Jag tror inte det, du har bara hittat vem du är och vågar visa det, vågar skilja dig från mängden som ska bara samma sak för att det är mode, trend eller vad du nu vill kalla det. Dessutom läste jag i en tidning för några månader sedan att man kan inte vara emo eftersom emo betyder emotional och är en musikstil, man kan inte vara en musikstil. Hade väl inte med hela grejen att göra, kom in på ett sidospår :P

Så varför kan vi inte börja gå omkring i tygskynken (lakan kanske) och bara strunta i att föja mode. Men om jag ska tänka efter nogrannare så blir det ju ett mode eller trend om alla nu skulle börja bära skynken. Jaja, nu motsade jag mig själv men, so what?

Kommentarer
Postat av: Sara

Bär man helsvart, så ÄR man emo!

2008-02-15 @ 09:42:26
URL: http://saaramarklund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0