Julen är över och mellandagsrean rivstartar

Den traditionella julen är över, den kom och den gick. De senaste åren har julen och andra högtider bara gått förbi, den har väl blivit mindre spännande med åren eftersom vui gör samma sak varje år. Och jag har liksom missat förberedelserna innan, baket av pepparkakor och lussebullar. Jag har faktiskt hjälpt Ida göra en smällkaramell, dock inte någon egen. Så det enda jag känner av julen är julafton och det blir kanske för lite för att jag ska hinna få in känslan av julen.

Sen måste jag kanske få säga att julen blivit lite för överskattad. Folk handlar som galningar och allt cirkulerar runt julklappar. Ni skulle ha sett berget av julklappar vi hade i år. Vi är nästan 30 personer när vi firar jul, släktfirande, och det blir många klappar. Hade vi stapplat dem runt granen skulle vi inte sett granen. Nu fick de stå utsprida i sina väskor runt om i vardagsrummet, hos mina kusiner där vi firade i år. Under trappen, längs hela långväggen och ett par små under granen och några mot väggen bakom granen. Helt sjukt! När tomten sen kom, till några av de smås förskräckelse, och skulle in genom bakdörren fick vi skynda och flytta på två stora väskor som stått för dörren så att han kunde komma in. Min kusin, 4 år, stod och hoppade av oro för att han inte skulle få någon julklapp av tomten. Vad får barnen egentligen för bild av julen? En massa presenter och Kalle Anka & co. Vet de ens varför vi firar jul och får presenter? Det kan jag inte kräva av barnen som år fyra och nedåt men jag undrar om mina två yngsta syskon, 9 och 11 år, egentligen har så stor koll. Jag vill inte vara negativ mot julen men det är så mycket som känns överskattat.

Nu startar också mellandagsrean och folk handlar som galna fastän de nyss fått en massa prylar. Pappa såg ett par igår som skulle köpa en skrivare på OnOff eller någon av de där elektronikaffärerna på Solbacken. En skrivare för 2900 och han menade på att för 2900 kunde man får en hyfsad FÄRGskrivare. DE som skulle handla hade alltså ingen aning om vad de skulle ha. Eller de visste att de skulle ha en skrivare men de hade inte jämfört priser eller kollat upp vad en skrivare kostar i första hand. Knäppt måste jag få säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0